REGULAMIN ORGANIZACYJNY Urzędu Gminy Sułów
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Urząd Gminy Sułów zwany dalej Urzędem stanowi aparat pomocniczy Wójta Gminy, Rady Gminy oraz jej organów wewnętrznych.
2. Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie:
1) zadań własnych, 2) zadań zleconych, 3) zadań wykonywanych na podstawie zawartych porozumień.
§ 2.
Jeżeli w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Sułów 2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Sułów 3) Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku – należy przez to rozumieć Wójta, Zastępcę Wójta, Sekretarza, Skarbnika Gminy Sułów.
§ 3.
1) Wójt jest kierownikiem Urzędu. 2) Wójt wykonuje czynności z zakresu prawa pracy dla pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. 3) Pracownicy Urzędu zatrudnieni są na podstawie wyboru, powołania, lub umowy o pracę – zgodnie ze statutem Gminy. 4) Pracą Urzędu kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika.
§ 4.
Siedzibą Urzędu jest miejscowość Sułów.
ZASADY PODZIAŁU ZADAŃ I KOMPETENCJI POMIĘDZY KIEROWNICTWEM URZĘDU
§ 5.
Wójt posiada stanowisko z wyboru. Obowiązki i kompetencje Wójta określają ustawy szczegółowe, Statut Gminy i uchwały Rady, w szczególności Wójt:
1) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, 2) realizuje politykę kadrową i odpowiada za przestrzeganie przepisów prawa związanych ze stosunkiem pracy, 3) kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz, 4) nadzoruje realizację budżetu i odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy, 5) w sprawach nie cierpiących zwłoki i mogących bezpośrednio zagrażać dobru publicznemu wydaje przepisy porządkowe, 6) organizuje wykonanie uchwał Rady, 7) wydaje decyzję z zakresu administracji publicznej, 8) może upoważniać innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu, 9) jest terenowym szefem obrony cywilnej, 10) ustala regulamin pracy Urzędu oraz inne akty wewnętrzne, 11) nadaje regulamin organizacyjny Urzędu, 12) wykonuje inne zadania zastrzeżone w przepisach prawa do wyłącznej kompetencji Wójta. 13) Wójt sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą i realizacją zadań wykonywanych przez:
a) Zastępcę Wójta b) Sekretarza c) Skarbnika d) Radcę Prawnego e) Referat Oświaty f) Samodzielne Stanowisko d/s samorządu terytorialnego i ewidencji działalności gospodarczej g) asystenta.
§ 6.
Sekretarz wykonuje bezpośredni nadzór nad pracą i realizacją zadań wykonywanych przez:
a) Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich. b) Referat Rozwoju Gospodarczego c) Samodzielne stanowisko d/s informatyzacji i promocji gminy. d) Samodzielne stanowisko d/s planowania przestrzennego i oc. e) Samodzielne stanowisko d/s ochrony danych osobowych.
W okresie nieobecności Sekretarza Gminy wykonuje jego zadania. § 7. Sekretarz Gminy zapewnia warunki sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
1) opracowuje projekty struktury organizacyjnej Urzędu, 2) w uzgodnieniu z Wójtem opracowuje podziały czynności dla poszczególnych stanowisk, 3) nadzoruje czas pracy i dyscyplinę pracy pracowników samorządowych, 4) dba o wygląd budynku i jego otoczenie, 5) planuje koszty utrzymania Urzędu, 6) nadzoruje pod względem celowości i gospodarności wydawanie środków finansowych na materiały i urządzenia biurowe, 7) nadzoruje przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej, 8) dba o stałe uzupełnianie zbiorów Urzędu, a w szczególności aktów normatywnych, 9) kompletuje dokumentację dotyczącą działalności Wójta Gminy jako organu gminy, 10) współpracuje z sołectwami, zapewnia udział pracownika samorządowego w zebraniach wiejskich, 11) współpracuje z Radą, jest odpowiedzialny za właściwe przygotowanie materiałów pod obrady sesji, 12) pełni nadzór nad osobami odbywającymi w urzędzie staże i praktyki szkolne. 13) pełni funkcję urzędnika wyborczego – pełnomocnika do spraw wyborów w wyborach:
a) do Sejmu i Senatu, b) Prezydenta RP, c) do referendum d) do Parlamentu Europejskiego
14) współpracuje z właściwymi organami w celu przygotowania i przeprowadzenia wyborów:
a) do Rady Gminy, Rady Powiatu i Sejmiku Wojewódzkiego, b) ławników do sądów powszechnych,
15) prowadzi zbiory aktów normatywnych i udostępnia je do powszechnego wglądu, 16) organizuje szkolenia i dokształcanie pracowników Urzędu, 17) prowadzi sprawy związane z oceną pracowników, 18) prowadzi ewidencję porozumień zawartych w sprawach przyjęcia zadań przez gminę, 19) prowadzi bibliotekę Urzędu i dba o stałe uzupełnianie zbiorów, 20) udziela informacji publicznej zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001
roku o dostępie do informacji publicznej. 21) prowadzi postępowanie w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków.
§ 8.
Skarbnik Gminy zajmuje stanowisko z powołania. Skarbnik wykonuje budżet Gminy oraz prowadzi gospodarkę finansową Gminy, a w szczególności:
1) przygotowuje projekt budżetu i uchwały budżetowej, 2) analizuje budżet i bieżąco informuje Wójta o jego realizacji oraz wnioskuje w sprawie zmian w budżecie, 3) sprawuje wewnętrzną kontrolę finansową i czuwa nad organizacją obiegu dokumentów finansowych, 4) opracowuje projekty uchwał dotyczące podatków i opłat lokalnych, 5) udziela bądź odmawia kontrasygnaty czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań finansowych, 6) kontroluje gospodarkę finansową jednostek organizacyjnych Gminy, 7) organizuje rozliczenia z sołtysami, 8) prowadzi kontrolę nad prawidłowością wykorzystania środków finansowych przekazanych przez organy Gminy jednostkom pozarządowym, 9) zapewnia prawidłowe prowadzenie księgowości i ewidencji majątku Gminy, 10) sporządza sprawozdania finansowe oraz informacje z realizacji budżetu Gminy, 11) prowadzi ewidencję środków trwałych, 12) Skarbnik sprawuje i kieruje bezpośredni nadzór nad pracą i realizacją zadań wykonywanych przez Referat Finansów i Budżetu.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZĘDU
§ 9.
W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska pracy:
1. Referat Finansów i Budżetu – 6 etatów 2. Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich – 4 etaty 3. Referat Oświaty – 2 etaty 4. Referat Rozwoju Gospodarczego – 11 3/4 etatu 5. Radca Prawny – 1/3 etatu 6. Samodzielne stanowisko ds. planowania przestrzennego i OC – 1 etat 7. Samodzielne stanowisko ds. informatyzacji i promocji gminy – 1 etat 8. Samodzielne stanowisko ds. samorządu terytorialnego i ewidencji działalności gospodarczej. – 1 etat. 9. Samodzielne stanowisko d/s ochrony danych osobowych - 1 etat. 10. Samodzielne stanowisko d/s BHP. 11. Pełnomocnik d/s informacji niejawnych 12. Asystent.
§ 10.
Referatami kierują kierownicy referatów.
§ 11.
1. W Referacie Finansów i Budżetu tworzy się następujące stanowiska pracy:
a) stanowisko ds. księgowości budżetowej – 2 etaty b) stanowisko ds. księgowości i kasy – 1 etat c) stanowisko ds. wymiaru i księgowości podatków i opłat – 3 etaty
2. W Referacie Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich tworzy się następujące stanowiska pracy:
a) kierownik USC – 1 etat b) stanowisko ds. ewidencji ludności - 1 etat c) stanowisko ds. dowodów osobistych - 1 etat c) stanowisko ds. ogólnoorganizacyjnych i kadr - 1 etat 3. W Referacie Oświaty tworzy się następujące stanowiska pracy:
a) kierownik referatu – 1 etat c) główny księgowy szkół – 1 etat
4. W Referacie Rozwoju Gospodarczego tworzy się następujące stanowiska pracy:
a) kierownik referatu – 1 etat b) stanowisko ds. ochrony środowiska i gospodarki odpadami komunalnymi – 1 etat c) stanowisko ds. rozwoju infrastruktury gminy i zamówień publicznych. – 1 etat d) stanowisko ds. rozliczeń – 2 etaty e) konserwator - 1 etat f) kierowca samochodu ciężarowego - 1 etat g) mechanik samochodowy - 1 etat h) robotnik gospodarczy - 1 etat i) sprzątaczka - 3/4 etatu j) kierowca samochodu służbowego - 1 etat
ZADANIA I KOMPETENCJE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH URZĘDU
§ 12.
Do zadań wspólnych referatów i stanowisk pracy należy w szczególności:
1) zapewnienie właściwej i terminowej realizacji prowadzonych spraw, 2) przygotowywanie i przedstawianie kierownictwu Urzędu projektów pism i decyzji wydawanych na stanowisku, wniosków i interpretacji z zakresu prowadzonych spraw, 3) przygotowywanie projektów uchwał i decyzji administracyjnych w zakresie powierzonych spraw, 4) przygotowywanie dla potrzeb organów gminy sprawozdań i analiz z zakresu wykonywanych zadań, 5) opracowywanie sprawozdań statystycznych dla potrzeb GUS, 6) przygotowywania materiałów z zakresu swojego działania na sesje Rady, posiedzenia Komisji Rady oraz dla potrzeb Wójta Gminy, 7) znajomość przepisów z zakresu prawa samorządowego, KPA, przepisów gminnych i przepisów z zajmowanego stanowiska, 8) posiadanie i systematyczne aktualizowanie przepisów wymienionych w pkt 7, 9) zgłaszanie Wójtowi potrzeby uzyskania opinii właściwej Komisji Rady, 10) planowanie zadań rzeczowych i wydatków dotyczących zakresu prowadzonych spraw na zasadzie i terminach ustalonych przez Skarbnika, 11) bieżące informowanie o zawartych umowach i porozumieniach w celu wpisania ich do centralnego rejestru i nadania im kolejnego numeru, 12) współpraca z organami administracji rządowej, samorządowej, Regionalną Izbą Obrachunkową i Urzędem Skarbowym, 13) przestrzeganie przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej, 14) prowadzenie spraw z zakresu ustawy o zamówieniach publicznych, 15) prowadzenie spraw z zakresu ustawy o ochronie danych osobowych, 16) dbanie o porządek i ład w miejscu pracy, 17) przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, 18) przestrzeganie dyscypliny pracy, 19) nadzorowanie jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie ustalonym przez Wójta, 20) realizowanie zadań dotyczących obronności kraju w tym zarządzania kryzysowego w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, 21) dokonywanie poboru opłaty skarbowej i administracyjnej, 22) kompetentne, kulturalne i rzeczowe załatwianie interesantów zgłaszających się do Urzędu, 23) przestrzeganie zasad instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt.
§ 13.
Szczegółowy podział zadań i obowiązków poszczególnych pracowników określają zakresy czynności.
§ 14.
Do zakresu działania Referatu Finansów i Budżetu należy w szczególności:
1) sporządzanie projektu rocznego budżetu Gminy oraz przedkładanie go w obowiązującym terminie do uchwalenia,
2) prowadzenie gminnych funduszy celowych na zasadach określonych przepisami ustaw szczególnych,
3) realizowanie planów dochodów i wydatków budżetowych, dokonywanie analiz w tym przedmiocie oraz opracowywanie wniosków w zakresie gospodarki finansowej dla Wójta i Rady,
4) prowadzenie ewidencji składników mienia Gminy,
5) sporządzanie sprawozdań oraz informacji opisowych dotyczących realizacji budżetu i działalności finansowej Gminy,
6) prowadzenie księgowości finansowej zadań własnych, zleconych oraz wykonywanych na podstawie porozumień,
7) prowadzenie obsługi kasowej Urzędu,
8) przeprowadzanie kontroli finansowej jednostek organizacyjnych Gminy,
9) współpraca z RIO, Urzędem Skarbowym, bankiem finansującym, funduszami, fundacjami i ZUS,
10) naliczanie i wypłata wynagrodzeń oraz innych należności związanych ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych oraz wykonywanie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i składek z ubezpieczenia społecznego,
11) przekazywanie zgodnie z przepisami i terminowo składek od wynagrodzeń pracowników na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych,
12) prowadzenie i załatwianie innych spraw związanych z gospodarką finansową Gminy,
13) prowadzenie dokumentacji związanej z wypłatą wynagrodzeń, zasiłków chorobowych i pielęgnacyjnych, nagród oraz odprowadzaniem składek ZUS i podatku dochodowego,
14) prowadzenie rejestru dochodów budżetowych, kont wydatków i kosztów,
15) prowadzenie rejestru dłużników i wierzycieli, uzgadnianie sald,
16) prowadzenie spraw z zakresu planowania i realizacji oraz ewidencji wydatków osobowych, nagród, kosztów podróży, ekwiwalentów, rozliczanie delegacji służbowych,
17) prowadzenie ewidencji księgowej zadań zleconych i powierzonych z zadań administracji rządowej,
18) prowadzenie rejestru druków ścisłego zarachowania oraz właściwe ich zabezpieczenie,
19) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem kapitału początkowego pracownikom Urzędu, 20) prowadzenie centralnego rejestru umów i porozumień,
21) naliczanie czynszu z najmu mienia komunalnego,
22) naliczanie, pobór podatków i opłat lokalnych oraz prowadzenie kontroli w tym zakresie,
23) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie stawek podatków i opłat lokalnych oraz ustalenia inkasa i naliczania wysokości prowizji sołtysom,
24) przygotowywanie decyzji podatkowych, w tym stosowania ulg i umorzeń podatkowych, przeprowadzanie postępowania podatkowego,
25) prowadzenie księgowości podatkowej,
26) podejmowanie czynności egzekucyjnych w razie nie uregulowania w terminie należności stanowiących dochody budżetu Gminy w zakresie pracy referatu,
27) bieżące prowadzenie i analizowanie kart gospodarstw i kart nieruchomości dla celów podatkowych,
28) wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym,
29) prowadzenie dokumentacji w sprawach podań, odwołań, wymiaru, umorzeń, ulg, rozkładania na raty podatków i opłat,
30) prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,
31) prowadzenie i załatwianie innych spraw związanych z podatkami i opłatami stanowiącymi dochód Gminy,
32) tworzenie i gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości,
33) oddawanie nieruchomości w trwały zarząd,
34) realizacja przysługującego Gminie prawa pierwokupu,
35) wykonywanie zadań związanych z ustaleniem opłat adiacenckich,
36) współdziałanie z organem prowadzącym kataster nieruchomości w sprawie wyłożenia map taksacyjnych i tabel do publicznego wglądu,
37) przyjmowanie wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności i przygotowanie decyzji w tym zakresie,
38) obsługa bazy danych zawierającej ewidencję gruntów i budynków dla potrzeb gminy,
39) wnioskowanie o dokonanie zmian w księgach wieczystych,
40) umieszczanie i utrzymanie tabliczek z nazwami ulic,
41) oznaczanie nieruchomości numerami porządkowymi,
42) prowadzenie spraw związanych z podziałem i rozgraniczeniem nieruchomości,
43) ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową lub mienie gminne,
44) opiniowanie wstępnych projektów podziału działek stwierdzających zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego,
45) nadzorowanie prac związanych z organizacją i prowadzeniem spisów rolnych,
46) współpraca z KRUS w zakresie dotyczącym ubezpieczeń rolników indywidualnych.
Referat Finansowy przy oznakowaniu używa symbolu FB.
§ 15.
Do zakresu działania Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich należy w szczególności:
W zakresie spraw Urzędu Stanu Cywilnego:
1) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
2) przyjmowanie oświadczeń w sprawach określonych w przepisach o aktach stanu cywilnego, kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
3) załatwianie spraw związanych z zawarciem małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilnymi,
4) dokonywanie rejestracji stanu cywilnego osób w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu,
5) dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego na podstawie orzeczeń sądowych,
6) wydawanie z ksiąg stanu cywilnego:
a) odpisów zupełnych i skróconych aktów stanu cywilnego,
b) zaświadczeń o dokonanych w księgach wpisach lub ich braku,
c) zaświadczeń o zaginięciu lub zniszczeniu akt,
7) prowadzenie spraw dotyczących sprostowań aktów stanu cywilnego,
8) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość, prowadzenie spraw związanych z pobieraniem i rozliczaniem w/w dokumentów,
9) wydawanie decyzji z zakresu prawa o aktach stanu cywilnego,
10) przyjmuje oświadczenia woli spadkodawcy (testament allograficzny),
11) prowadzenie spraw dotyczących zmiany imion i nazwisk
12) wprowadzanie danych do programu USC
Ponadto na stanowisku tym prowadzone są sprawy z zakresu współpracy w zakresie kultury i sztuki z instytucjami kultury.
Stanowisko przy oznakowaniu spraw używa symbolu USC.
W zakresie ewidencji ludności:
1) prowadzenie ewidencji ludności,
2) przygotowanie decyzji w sprawach meldunkowych,
3) przesyłanie dyrektorom szkół informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku od 6 do 16 lat,
4) wydawanie zaświadczeń w sprawach meldunkowych,
5) sporządzanie spisów wyborców w wyborach do Sejmu i Senatu, Prezydenta RP, Organów Samorządu Terytorialnego oraz referendum,
6) prowadzenie spraw statystycznych,
7) prowadzenie rejestru wyborców, 8) prowadzenie spraw związanych z systemem PESEL.
9) współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz udzielanie pomocy w realizacji tych zadań, 10) zapewnienie Ochotniczym Strażom Pożarnym środków alarmowych i łączności, pomieszczeń, wyposażenia w sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe, odzieży specjalnej i umundurowania oraz środków transportowych do akcji ratowniczych i ćwiczeń,
11) prowadzenie rejestru terenowych Ochotniczych Straży Pożarnych,
12) prowadzenie techniczno – kancelaryjnej obsługi Zarządu Gminnego Związku OSP,
13) prowadzenie spraw z zakresu repatriacji,
W zakresie ogólnoorganizacyjnym i kadr:
1) prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
2) prowadzenie akt osobowych pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
3) techniczne gospodarowanie etatami i funduszem wynagrodzeń Urzędu,
4) prowadzenie spraw płacowych, w tym nagród jubileuszowych, dodatków specjalnych, stażowych i innych,
5) prowadzenie spraw emerytalnych i rentowych pracowników,
6) prowadzenie spraw socjalnych,
7) obsługa sekretariatu,
8) prowadzenie ewidencji zarządzeń dotyczących Urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych,
9) zapewnienie prawidłowej informacji dla interesantów Urzędu i kierowania ich do właściwych stanowisk pracy,
10) zaopatrzenie materiałowo – techniczne na cele administracyjne,
11) zamawianie i rozprowadzanie wśród pracowników czasopism i innych wydawnictw fachowych o tematyce samorządowej,
12) gospodarka odzieżą roboczą i ochronną,
13) gospodarka tablicami i pieczęciami urzędowymi,
14) przyjmowanie i wysyłanie korespondencji Urzędu oraz prowadzenie jej ewidencji,
15) obsługa techniczna narad i zebrań organizowanych przez Wójta,
16) prowadzenie magazynu materiałów biurowych,
17) gospodarka drukami i formularzami,
Referat przy oznakowaniu spraw używa symbolu SO.
§ 16.
Do zakresu działania Referatu Oświaty należy w szczególności:
1) prowadzenie obsługi ekonomiczno – administracyjnej i finansowo – księgowej szkół podstawowych i gimnazjum na terenie gminy Sułów, po zawarciu porozumienia z tymi placówkami,
2) obsługa administracyjno – gospodarcza, zaopatrzenie biurowe szkół
3) obsługa finansowo księgowa placówek, organizowanie wypłat wynagrodzeń, ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wydatkach z osobowego funduszu płac,
4) planowanie i statystyka, sporządzanie wymaganych sprawozdań w zakresie realizacji zadań placówek oświatowych,
5) opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetowych dla obsługiwanych placówek,
6) prowadzenie dokumentacji wynajmu mieszkań dla nauczycieli i naliczanie czynszu,
7) prowadzenie spraw kadrowych nauczycieli i pracowników obsługi szkół,
8) prowadzenie akt osobowych nauczycieli i pracowników obsługi szkół,
9) wykonywanie obowiązku płatnika składek na ubezpieczenie społeczne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych dla nauczycieli i pracowników obsługi szkół,
10) wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć,
11) przygotowywanie projektów uchwał planów sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz granicy ich obwodów,
12) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem konkursowym na dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjum,
13) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o systemie oświaty i karty nauczyciela. 14) organizacja dowozu dzieci i młodzieży do szkół.
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu RO.
§ 17. Do zakresu działania Referatu Rozwoju Gospodarczego należy w szczególności:
1. W zakresie rozwoju infrastruktury gminy i zamówień publicznych:
- prowadzenie spraw z zakresu funduszy strukturalnych,
- sporządzanie wniosków o środki pomocowe z zakresu inwestycji prowadzonych na terenie gminy,
- współpraca w opracowywaniu projektów rozwoju gospodarczego Gminy,
- koordynowanie działań z zakresu współpracy zagranicznej,
- udział w przekazywaniu inwestycji,
- obrót nieruchomościami gminnymi w sposób zgodny z zasadami prawidłowej i racjonalnej gospodarki,
- wykonywanie zadań z zakresu ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
- prowadzenie Rejestru Zamówień Publicznych,
- sprzedaż i oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu i w drodze bezprzetargowej,
- prowadzenie spraw w zakresie zlecania wyceny nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży,
- udzielanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów oraz pobieranie opłat z tego tytułu,
- wymierzanie kary pieniężnej za samowolne usuwanie drzew i krzewów.
2. W zakresie ochrony środowiska ochrony przyrody oraz utrzymania porządku i czystości gminy:
- podejmowanie czynności zapewniających warunki organizacyjne i techniczne niezbędne dla ochrony środowiska przed odpadami,
- dbanie o utrzymanie porządku i czystości na terenie Gminy, a przede wszystkim w miejscach i obiektach publicznych,
- kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska na terenie Gminy,
- sporządzanie wniosków o środki pomocowe z zakresu ochrony środowiska,
- inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych i prowadzenie działalności informacyjnej o potrzebach i możliwościach z zakresu ochrony środowiska w Gminie,
- realizacja zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy o ochronie przyrody,
- realizacja zadań Gminy wynikających z przepisów ustawy Prawo Wodne, a w szczególności:
- rozstrzyganie sporów o przywrócenie stosunków wodnych na gruncie do stanu poprzedniego,
- organizowanie akcji przeciwpowodziowej i zabezpieczenie terenów powodziowych i nadzorowanie prac organizacyjnych w udzielaniu pomocy mieszkańcom dotkniętym powodzią,
- współpraca z instytucjami zajmującymi się ochroną środowiska,
- nadzór nad sprawami z zakresu melioracji,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- prowadzenie archiwum urzędu,
- koordynowanie i nadzorowanie archiwizacji dokumentów tworzonych w referatach i samodzielnych stanowiskach pracy,
- wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- realizacja zadań wynikających z realizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
3. W zakresie inwestycji komunalnych i oświatowych oraz gospodarki nieruchomościami:
- inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych i prowadzenie działalności informacyjnej o potrzebach i możliwościach w zakresie rozwoju infrastruktury w Gminie,
- nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami oraz organizacjami pozarządowymi w celu pozyskania środków budżetowych,
- współdziałanie z gminami, związkami gmin, stowarzyszeniami, organizacjami pozarządowymi w zakresie opracowywania ofert dotyczących współpracy handlowej, gospodarczej i kulturalnej,
- prowadzenie i koordynacja gminnych inwestycji komunalnych i oświatowych,
- kontrola działalności inwestycyjnej, modernizacyjnej i remontowej jednostek podlegających Gminie,
- przeprowadzanie okresowych analiz i sporządzanie sprawozdań z działalności inwestycyjnej i jej efektów,
- współpraca z samorządami mieszkańców w zakresie przygotowywania i realizacji inwestycji z udziałem mieszkańców,
- realizacja zadań związanych z budową i utrzymaniem urządzeń kultury fizycznej w Gminie,
- współpraca i nadzór przy sporządzaniu wniosków o środki pomocowe z zakresu inwestycji komunalnych i oświatowych,
- nadzorowanie pracy kotłowni, zaopatrzenia w opał oraz rozliczanie zużycia opału w kotłowniach gminnych,
- wykonywanie remontów i modernizacji obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
- wyposażenie urzędu w niezbędne urządzenia i meble biurowe,
- gospodarka lokalami biurowymi urzędu, zabezpieczenie mienia i organizacja ochrony budynku,
- organizowanie remontów i konserwacji budynku urzędu,
- opracowywanie planu remontów szkół i lokali gminnych, wnioskowanie o zabezpieczenie w budżecie gminy środków na ten cel,
- planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy.
- nadzór nad właściwym utrzymaniem sieci dróg lokalnych,
- wnioskowanie w sprawach zaliczenia dróg do właściwej kategorii oraz zmian ich klasyfikacji,
- planowanie, nadzór nad realizacją, rozliczanie kosztów budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg lokalnych,
- wydawanie zezwoleń na lokalizację w pasie drogowym obiektów nie związanych z gospodarką drogową oraz na zajęcie pasa drogi gminnej,
- prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
- wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia.
4. W zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy Sułów:
- 1. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, w szczególności:
- a) zaopatrzenia w wodę gospodarstw domowych i innych niż gospodarstwa domowe odbiorców usług, w szczególności wydobycie, uzdatnianie i przesyłanie wody do sieci oraz sprzedaż wody,
- b) eksploatacji, konserwacji i prowadzenia remontów istniejących ujęć wody, sieci wodociągowych.
- c) prowadzenia pogotowia wodociągowego,
- d) dokonywania rozliczeń za pobraną wodę i prowadzenia wymaganej dokumentacji w tym zakresie,
- e) utrzymania porządku i czystości na placach zabawowych i na terenach rekreacyjnych;
- 2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, w szczególności:
- a) bieżącego utrzymania dróg gminnych, ulic, chodników i placów, w tym zimowe utrzymanie dróg,
- b) remonty dróg gminnych,
- c) budowa urządzeń mostowych i przepustów drogowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień;
- prowadzenie prac remontowych w obiektach komunalnych gminy;
- kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- prowadzenie dokumentacji finansowo- księgowej,
- gospodarka paliwowa samochodów i pojazdów gminnych,
- 8. nadzór nad prawidłową eksploatacją przydomowych oczyszczalni ścieków.
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu PR.
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu PR.
§ 18.
Do zadań radcy prawnego należy pełnienie obsługi prawnej, a w szczególności:
- prowadzenie obsługi prawnej Wójta, Sekretarza i Skarbnika oraz doradztwa prawnego na rzecz stanowisk pracy,
- opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych, uchwał Rady i Zarządzeń Wójta,
- występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym i administracyjnym,
- sprawowanie nadzoru nad stosowaniem przez pracowników przepisów KPA,
- prowadzenie szkoleń w zakresie przepisów prawnych stosowanych przez Urząd,
- wydawanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
- informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Gminy,
- informowanie organów gminy o uchybieniach w działalności Urzędu w zakresie przestrzegania prawa,
- opiniowanie decyzji administracyjnych pod względem prawnym,
- opiniowanie decyzji w sprawach nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami samorządowymi,
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o radcach prawnych.
§ 19. Do zakresu samodzielnego stanowiska ds. samorządu terytorialnego i ewidencji działalności gospodarczej należy w szczególności:
- przygotowanie w oparciu o zebrane informacje materiałów na sesje Rady i posiedzenia Komisji,
- 2. obsługa organizacyjno - kancelaryjna i techniczna Rady i Komisji,
- prowadzenie ewidencji uchwał Rady i wniosków Komisji oraz czuwanie nad ich realizacją,
- protokołowanie sesji Rady,
- przygotowanie w oparciu o zebrane materiały ramowego planu pracy Rady i Komisji,
- współdziałanie z sołectwami, prowadzi dokumentację dotyczącą współpracy z sołectwami,
- współdziałanie z właściwymi organami w celu przygotowania i przeprowadzenia:
- a) wyborów do Sejmu i Senatu,
- b) wyborów Prezydenta RP oraz do Parlamentu Europejskiego,
- c) wyborów wójta, do rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa,
- d) wyboru organów samorządu mieszkańców,
- e) wyboru ławników do sądów powszechnych,
- f) referendum ogólnokrajowego i gminnego,
- 8. ogłaszanie uchwał stanowiących akty prawa miejscowego oraz przepisów porządkowych zgodnie z określonymi przepisami prawa, przekazywanie tych aktów do publikacji w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym,
- 9. przekazywanie Wójtowi uchwał Rady oraz wniosków radnych do ich realizacji, egzekwowanie ich wykonania i udzielenia odpowiedzi w określonym przez Radę terminie.
- prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych,
- prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy
Ponadto na stanowisku prowadzone są sprawy z zakresu: - prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej i wydawanie zaświadczeń o rejestracji tej działalności,
- opracowywanie projektów uchwał w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych i zasad usytuowania miejsc sprzedaży,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- udzielanie zezwoleń na przeprowadzanie i nadzorowanie zbiórek publicznych,
- organizacja współpracy z organami sprawiedliwości i ścigania w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- przyjmowanie oświadczeń o imprezach odbywających się poza stałą siedzibą albo w sposób objazdowy oraz przygotowanie decyzji w tym zakresie,
- przyjmowanie zawiadomień o zgromadzeniach i przygotowywanie decyzji o zakazie odbycia zgromadzeń,
- profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz ochrony zdrowia,
- opracowywanie projektów i nadzór nad realizacją gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
- koordynacja pracy i prowadzenie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- kontrola placówek posiadających zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych,
- rozpatrywanie skarg i przedkładanie wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- prowadzenie innych spraw związanych z wykonywaniem zadań Gminy określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- współdziałanie z placówkami służby zdrowia w celu zapewnienia prawidłowego stanu opieki zdrowotnej na terenie Gminy,
- prowadzenie spraw związanych z pokrywaniem kosztów przewozu osób podlegających przymusowej hospitalizacji lub przymusowemu leczeniu bądź badaniu.
- prowadzenie spraw związanych z przeciwdziałaniem narkomanii.
Stanowisko przy oznakowaniu prowadzonych spraw używa symbolu ST.
§ 20. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. planowania przestrzennego i oc należą w szczególności:
Z zakresu spraw wojskowych i obrony cywilnej:
- rejestracja i ewidencja przedpoborowych z terenu Gminy,
- rozliczanie zadań związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz
współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi i administracją rządową,
- udział w przygotowaniu kwalifikacji wojskowej i jej przeprowadzenie,
- wydawanie zaświadczeń w sprawie powszechnego obowiązku obrony,
- przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny,
- organizowanie i doręczanie kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzonych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji w czasie wojny,
- tworzenie formacji obrony cywilnej,
- nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony ludności,
- przygotowywanie decyzji dotyczących zajęcia na cele przejściowego zakwaterowania sił zbrojnych budynków i pomieszczeń,
- udzielanie pomocy i informacji wojskowym organom rentowym.
Ponadto na stanowisku tym prowadzone są następujące sprawy: - wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych,
- a) prowadzenie dziennika ewidencyjnego
- b) wytwarzanie archiwizowanie i zabezpieczenie informacji niejawnych według obowiązujących przepisów,
- przygotowywanie projektów umów najmu lokali stanowiących własność Gminy,
- prowadzenie ewidencji zawartych umów najmu,
- sprawdzanie warunków mieszkaniowych i materialnych osób ubiegających się o najem lokali mieszkalnych zamiennych lub socjalnych,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady w zakresie stawek czynszowych na terenie Gminy,
- prowadzenie spraw z zakresu oświetlenia ulicznego i zaopatrzenia w energię elektryczną gminnych obiektów użyteczności publicznej,
- przygotowywanie uchwał i materiałów w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie dokumentacji planistycznej w zakresie planów miejscowych,
- wydawanie wypisów i wyry sów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- przygotowywanie decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania terenu,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających lokalizację obiektu zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego,
- organizowanie i sprawowanie opieki nad miejscami pamięci narodowej, grobami wojennymi, współpraca z organizacjami kombatanckimi w tym zakresie,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną gruntów rolnych i leśnych,
- współpraca z innymi organami w zakresie gospodarki łowieckiej,
- nadzór nad prowadzeniem akcji wyłapywania bezpańskich psów,
- wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psa rasy uznanej za agresywną,
- przygotowywanie decyzji w sprawie odebrania właścicielowi lub osobie utrzymującej zwierzę rażąco zaniedbywane lub okrutnie traktowane i przekazywanie go do schroniska dla zwierząt albo innej osobie lub instytucji,
- przyjmowanie zawiadomień o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej u zwierzęcia i niezwłoczne przekazywanie do właściwego organu inspekcji sanitarnej,
- wykonywanie działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników Urzędu Gminy Sułów,
- współpraca z instytucjami zajmującymi się ochroną zabytków,
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony zabytków w gminie,
- udzielanie pierwszej pomocy w Urzędzie Gminy Sułów.
Stanowisko przy znakowaniu prowadzonych spraw używa symbolu WO.
§ 21. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska d/s informatyzacji i promocji gminy należą w szczególności:
- gromadzenie informacji o gminie i udostępnianie jej zainteresowanym podmiotom,
- przygotowanie i zlecanie wykonania folderów, informacji i innych opracowań dotyczących gminy,
- promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego Gminy,
- opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjno - informacyjnych o Gminie,
- współpraca w opracowywaniu projektów rozwoju gospodarczego Gminy,
- prowadzenie spraw związanych z umieszczeniem reklam
- obsługa i nadzór nad systemem elektronicznym sprawozdawczości GUS
- opracowywanie programów szkoleń, warsztatów i kursów,
- nawiązanie kontaktów z instytucjami, firmami oraz organizacjami pozarządowymi w celu pozyskiwania środków na szkolenia, kursy i warsztaty,
- obsługa i nadzór nad lokalną siecią internetową
- pomoc w eksploatacji oprogramowania funkcjonującego w urzędzie i jednostkach organizacyjnych,
- wykonywanie czynności wynikających z bieżącego funkcjonowania systemu informatycznego w urzędzie,
- obsługa i nadzór nad stroną internetową gminy
- bieżąca aktualizacja strony internetowej,
- obsługa imprez kulturalnych, uroczystości w zakresie pozyskania i umieszczenia materiałów informacyjnych na stronie internetowej,
- współpraca z mediami w zakresie udzielenia informacji o działalności gminy,
- analiza i realizacja zaopatrzenia urzędu w materiały eksploatacyjne sieci komputerowej,
-
wdrożenie i nadzór nad funkcjonowaniem elektronicznego obiegu dokumentów.
Stanowisko przy oznakowaniu spraw używa symbolu IG. § 22.
Do zakresu działania samodzielnego stanowiska d/s ochrony danych osobowych należą:
- nadzór eksploatacyjny oprogramowania funkcjonującego w Urzędzie,
- wykonywanie czynności wynikających z bieżącego funkcjonowania systemu informatycznego w Urzędzie,
- przeciwdziałanie dostępowi osób nie powołanych do systemu informatycznego,
- bieżący nadzór nad pracą serwerów i stacji roboczych pracujących w urzędzie,
- zapewnienie bezpieczeństwa sieci komputerowej UG poprzez konfigurację Firewalli,
- zarządzanie programami antywirusowymi,
- ewidencja sprzętu i oprogramowania,
- konserwacja i aktualizacja systemów operacyjnych,
- zmiana konfiguracji sprzętu, drobne naprawy,
- nadzór nad archiwizacją danych,
-
prowadzenie biuletynu informacji publicznej.
- nadzór nad legalnością oprogramowania użytkowanego w urzędzie,
- zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych
Stanowisko przy oznakowaniu spraw używa symbolu IG
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23.
Integralną część regulaminu stanowią następujące załączniki:
1) Załącznik Nr 1 – Struktura Organizacyjna Urzędu Gminy Sułów
2) Załącznik Nr 1a – Schemat Organizacyjny pionu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie Gminy Sułów
3) Załącznik Nr 2 – Organizacja działalności kontrolnej
4) Załącznik Nr 3 – Zasady podpisywania pism i decyzji
5) Załącznik Nr 4 – Organizacja rozpatrywania interpelacji, wniosków i skarg
6) Załącznik Nr 5 – Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych.
7) Załącznik Nr 6 – Organizacja dostępu do informacji publicznej w Urzędzie Gminy Sułów.
§ 24.
Szczegółową obsadę etatową w Urzędzie ustala Wójt.
§ 25.
Obowiązującą wykładnię regulaminu ustala Sekretarz, a sprawy kompetencyjne ustala Wójt.
§ 26.
Zmiana regulaminu może być dokonana zarządzeniem Wójta.
|