Sułów, dnia 7 kwietnia 2015 r.

PR.271.3.2.2015

WYKONAWCY POSTĘPOWANIA NR PR.271.3.2015

Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na „Zakup i montaż kolektorów słonecznych w ramach projektu pn. „Więcej Słońca – wykorzystanie odnawialnych źródeł energii poprzez instalację kolektorów słonecznych w Gminie Sułów” realizowanego w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Zamawiający działając zgodnie z art.38 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w związku z art. 38 ust. 1a ustawy, poniżej przekazuje treść zapytań, które wpłynęły w toku postępowania do Zamawiającego wraz z udzielonymi na nie wyjaśnieniami treści SIWZ oraz działając zgodnie z art. 38 ust. 4 ustawy odpowiednio zmienia treść SIWZ.

1. W warunkach postępowania (załącznik PFU) określili Państwo wymagania dla technologii instalacji solarnej wskazując następujące parametry kolektorów słonecznych:

Wymagane parametry kolektora: Poziom absorpcji 93% Materiał absorbera – powłoka selektywna Materiał rur – szkło borowo-krzemowe niskożelowe Absorpcja nie mniejsza niż 93±2% Emisja nie większa niż 7±2% Ciężar kolektora bez cieczy nie większy niż 50 kg Temperatura stagnacji >200⁰C Rury ze szkła hartowanego o wysokiej przepuszczalności promieniowania słonecznego antyrefleksyjne, gradoodporne, atestowane. Układ hydrauliczny kolektorów – rozdzielacz z zamontowanymi rurami i systemem heat pipe. Powierzchnia absorbera pojedynczego kolektora nie mniejsza niż 1,92 m²

Pytanie nr 1

Czy Zamawiający dopuści zastosowanie kolektora słonecznego o powierzchni absorbera mniejszej niż 1,92 m² przy określeniu min. mocy poszczególnych instalacji?

Uzasadnienie: W załączniku PFU określono min. powierzchnię absorbera na poziomie 1,92 m². Priorytetem Zamawiającego winno być takie określenie przedmiotu zamówienia, które dopuszczając rozwiązania równoważne gwarantuje osiągnięcie minimalnego efektu energetycznego i ekologicznego stanowiącego podstawowy wskaźnik projektu. Określenie min. powierzchni absorbera pojedynczego kolektora na poziomie 1,92 m² uniemożliwia ofertowanie przez Wykonawców i zastosowanie wysokosprawnych urządzeń mogących zapewnić znacznie wyższą efektywność systemu, a charakteryzujących się mniejszą powierzchnią jednostkową. Prosimy więc o wykreślenie min. powierzchni absorpcji dla pojedynczego kolektora i określenie min. mocy wymaganych dla poszczególnych zestawów solarnych.

Odpowiedź

Zamawiający oczekuje montażu paneli solarnych o minimalnej powierzchni 1,92 m2 z dopuszczalnym odchyleniem kilku % i uzasadnieniem technicznym w przypadku zmniejszenia.

Pozostałe parametry określi opracowany przez Oferenta projekt budowlany wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami i sztuką budowlaną, wykonany przez projektanta z odpowiednimi uprawnieniami.

Pytanie nr 2

W opisie przedmiotu zamówienia dot. wymaganych min. parametrów kolektorów Zamawiający określił przede wszystkim cechy konstrukcyjne i technologiczne mające pośredni wpływ na efektywność oferowanych urządzeń. Brak jest wskazania najważniejszych pod względem gwarancji efektywności systemów solarnych takich parametrów kolektorów słonecznych jak np. :

  • Sprawność optyczna
  • Moc
  • Współczynnik strat liniowych
  • Współczynnik strat kwadratowych

Prosimy o przedstawienie parametrów równoważności kolektorów słonecznych, opartych na najważniejszych dla efektywności późniejszej eksploatacji współczynnikach, stanowiących podstawowe i najważniejsze kryterium oceny urządzeń pod względem ich jakości i efektywności pracy.

Odpowiedź

Parametry kolektorów słonecznych określi opracowany przez Oferenta projekt budowlany wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami i sztuką budowlaną, wykonany przez projektanta z odpowiednimi uprawnieniami.

2. Czy Zamawiający udostępni na tym etapie postępowania informację zbiorczą dotyczącą ilości poszczególnych rodzajów dachu (skośny, płaski) i pokryć dachowych (dachówka ceramiczna, blacho dachówka)?

Odpowiedź

Zamawiający nie posiada dodatkowych informacji o poszczególnych instalacjach i nie może ich udostępnić. Szczegóły określi projekt instalacji.

3. Czy Zamawiający wyraża zgodę na zastosowanie innych niż kauczuk materiałów izolacyjnych do rurociągów solarnych? Na rynku dostępne są inne materiały izolacyjne o równoważnych parametrach w zakresie współczynnika przenikalności cieplnej oraz odporności termicznej.

Odpowiedź

Zamawiający nie określa rodzaju zastosowanych przez oferenta materiałów i rozwiązań. Zamawiający oczekuje, że będą wysokiej jakości i dopuszczone do stosowania w konkretnym rozwiązaniu.

4. Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zastosowanie rurociągów solarnych z fabrycznym płaszczem ochronnym odpornym na uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie UV bez konieczności dodatkowego zabezpieczenia rurociągów zewnętrznych płaszczem z blachy ocynkowanej lub aluminiowej?

Odpowiedź

Zamawiający nie określa rodzaju zastosowanych przez oferenta materiałów i rozwiązań. Zamawiający oczekuje, że będą wysokiej jakości i dopuszczone do stosowania w konkretnym rozwiązaniu.

5. Prosimy o sprecyzowanie rodzaju pompy solarnej. Czy Zamawiający poprzez sformułowanie „pompa obiegowa klasy energetycznej A” miał na myśli pompę elektroniczną?

Odpowiedź

Zamawiający nie wymaga pomp elektronicznych.

6. Wnosimy o określenie poniższych parametrów do doboru lamp hybrydowych: moc oprawy LED moc turbiny wiatrowej moc paneli fotowoltaicznych pojemność akumulatorów autonomia działania całego systemu wysokość umieszczenia oprawy LED nad ziemią

Odpowiedź

Zamawiający zmienia SIWZ i PFU poprzez określenie minimalnych wymaganych parametrów lamp hybrydowych:

a. Moc oprawy oświetleniowej 48 W, natężenie oświetlenia ok 40 lux pod lampą
b. Określone zostanie na podstawie wyliczeń w opracowaniu projektowym
c . Określone zostanie na podstawie wyliczeń w opracowaniu projektowym
d . Określone zostanie na podstawie wyliczeń w opracowaniu projektowym
e. Autonomia działania systemu ok. 5 dni
f. Wysokość umieszczenia oprawy LED nad ziemią 5,8 – 6,5 m

7. Wnioskujemy o zmianę wymaganego okresu gwarancji na akumulatory lamp hybrydowych na min. 2 lata. Żaden producent nie zapewni 5-letniej gwarancji na akumulatory.

Odpowiedź

Zamawiający oczekuje gwarancji prawidłowego funkcjonowania przedmiotu przez okres 5 lat od Wykonawcy.

8. Prosimy o określenie gwarancji na oprawy i kontrolery lamp hybrydowych.

Odpowiedź

Zamawiający oczekuje gwarancji prawidłowego funkcjonowania przedmiotu przez okres 5 lat od Wykonawcy.

9. Czy Zamawiający dopuszcza montaż akumulatorów dla lamp hybrydowych przy fundamentach w skrzynkach hermetycznych przeciwkradzieżowych. Taka lokalizacja akumulatorów uzasadniona jest niższymi kosztami wykonania i serwisowania.

Odpowiedź

Zamawiający nie dopuszcza montażu akumulatorów przy fundamentach. Akumulatory mają być montowane w bezpośrednio przy panelach.

10. Prosimy i jednoznaczne określenie okresu w jakim Wykonawca ma wykonywać przeglądy serwisowe. W ramach zadania występują różne okresy gwarancji w zależności od zakresu robót i dostawy.

Odpowiedź

Zamawiający wymaga przeglądów co najmniej 1 raz w ciągu roku przez okres 5 lat.

11. Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający wymaga wykonywania bezpłatnych przeglądów gwarancyjnych i serwisowych tylko w okresie pierwszych 5 lat gwarancji na roboty budowlano montażowe.

Odpowiedź

Wymagany okres bezpłatnych przeglądów gwarancyjnych i serwisowych – 5 lat.

12. Prosimy o potwierdzenie, że za okresowe przeglądy po 5-roku gwarancji odpowiada użytkownik instalacji, który będzie miał obowiązek zlecenia płatnego przeglądu autoryzowanemu instalatorowi posiadającemu uprawnienia do serwisowania urządzeń danego typu.

Odpowiedź

Potwierdzamy, że za okresowe przeglądy po 5 roku gwarancji odpowiada użytkownik ze zleceniem wykonania autoryzowanemu instalatorowi.

13. Prosimy i potwierdzenie kto ponosi koszty interwencji serwisowych po upływie okresu gwarancji na poszczególne elementy zadania.

Odpowiedź

Koszty interwencji serwisowych po 5 roku gwarancji ponosi użytkownik.

/-/ Leon Bulak
Wójt Gminy

Metryka dokumentu:
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Grzegorz Wiącek
Osoba odpowiedzialna za publikację informacji:
Dodano do BIP dnia: wtorek, 07 kwietnia 2015